Begeleidingsgesprek bij een nieuw medicijn – Apotheek Julianadorp – Julianadorp

Apotheek Julianadorp

Apotheek Julianadorp

Langevliet 60a 1788 BG Julianadorp Tel:0223-690492

apotheekjulianadorp@ezorg.nl

Vitamine D niet meer vergoed vanaf 1 januari 2023

Vitamine D en vitamine D met calcium wordt vanaf 1 januari 2023 niet meer vergoed door de zorgverzekeraar. Dit is een besluit van de overheid. U kunt uw vitamine D of vitamine D met calcium gewoon bij de apotheek blijven afhalen, alleen moet u de kosten dan zelf betalen. Wij kunnen dan voor u de medicatiebewaking blijven uitvoeren.

 

Medicijn van ander merk

In 2023 zullen veel geneesmiddelen van een ander merk worden verstrekt. Dit heeft te maken met het voorkeursbeleid van uw zorgverzekeraar en door de wereldwijde tekorten aan geneesmiddelen.

U kunt meestal zonder problemen wisselen naar een ander merk medicijn.
Bij sommige medicijnen en in sommige gevallen kan wisselen naar een ander merk medicijn wel problemen geven. Daarom zijn over wisselen van medicijnen afspraken gemaakt tussen apothekers, artsen, zorgverzekeraars
en patiëntenverenigingen. Uw apotheker controleert altijd eerst of een ander merk medicijn veilig is voor u. En begeleidt u hierbij. Heeft u vragen over uw nieuwe merk medicijn?
Stel ze aan uw apotheker.

Bekijk meer informatie op apotheek.nl/wisselen

 

Online uw  medicatie bestellen

U kunt uw medicatie bij ons ook online bestellen. Dit kan in de patiëntomgeving.  Via de button inloggen (rechtsboven aan de pagina) komt u in de patiëntomgeving  Of ga naar  https://apotheekjulianadorp.uwzorgonline.nl

Voor klanten die al een account hebben: Let op de patiëntomgeving heeft een andere domeinnaam (https://apotheekjulianadorp.uwzorgonline.nl) en is anders vormgegeven.

 

Corona

Onze apotheek is genoodzaakt een aantal maatregelen te nemen om besmetting met het Cornonavirus te voorkomen.

Kom NIET naar de apotheek als u een van deze symptomen hebt:
– hoesten
– (neus)verkoudheid
– koorts
Neem in dat geval liever telefonisch contact met ons op.
We geven u dan telefonisch advies en lichten toe hoe we u zo snel mogelijk van uw medicijnen kunnen voorzien.

Als u alleen vragen heeft, kom niet naar de apotheek maar bel (tel: 0223-690492)
Betaal zoveel mogelijk per PIN (Contactloos)
Indien u niet naar de apotheek kunt komen, kunnen medicijnen bij u thuis worden bezorgd. Het bezorgen doen we zoveel mogelijk bij u in de brievenbus. Indien dat niet mogelijk is, houdt de bezorger afstand om besmettingsgevaar te verminderen.

U kunt ook gebruik maken van onze 24/7 uitgifte-automaat. U kunt hier uw klaargemaakte recepten afhalen wanneer het u uitkomt, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. De automaat vindt u aan de buitenzijde van de apotheek.

 

Openingstijden van de politheek in het Noordwestziekenhuis locatie Den Helder 

De politheek in het Noordwestziekenhuis locatie Den Helder sluit om 23:00 uur . U kunt vanaf 23:00 uur terecht bij de Regionale spoedapotheek  in Alkmaar, Hertog Aalbrechtweg 5a in Alkmaar. Telefoonnummer 072-567 3000.

 

Videobellen

Vanaf 1 januari 2021 is het mogelijk om tijdens werkdagen een videoconsult aan te vragen. Dit is in plaats van een gesprek in de spreekkamer. Videobellen gaat via uw smartphone en is dus coronaproof. Het kan van belang zijn voor vragen waarbij persoonlijk contact belangrijk is, bijvoorbeeld bij het geven van inhalatie-instructie. Wilt u een videoconsult? Bel ons op 0223-690492.

Begeleidingsgesprek bij een nieuw medicijn

Krijgt u een medicijn voor de eerste keer mee van de apotheek? Dan krijgt u aan de balie uitleg over uw medicijn. Door dit begeleidingsgesprek kunt u veilig en bewust uw nieuwe medicijn gebruiken.

Elke patiënt is anders. Dus medicijngebruik is maatwerk. De apotheekmedewerker checkt of uw medicijn bij u past, of de dosering klopt, of er geen wisselwerkingen optreden met uw andere medicijnen. Dan legt de apotheekmedewerker uit hoe u het medicijn goed kunt gebruiken. Voor veilig medicijngebruik is het begeleidingsgesprek van levensbelang.

Onderdeel van de zorg die de apotheker verleent als u voor het eerst een medicijn meekrijgt, is een begeleidingsgesprek. U krijgt dit adviesgesprek ook als u een medicijn wel eerder gebruikte, maar de laatste keer meer dan 1 jaar geleden is. Officieel heet dit ‘Terhandstelling en begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’. U kunt het onder die naam terugvinden op het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar.

Is het gesprek verplicht?

Ja, van apothekers en apotheekmedewerkers wordt verwacht dat ze een begeleidingsgesprek voeren. Anders mogen ze het medicijn in principe niet meegeven.

Inhoud begeleidingsgesprek

In het begeleidingsgesprek bespreekt de apotheekmedewerker met u wat u van uw medicijn kunt verwachten. Hij of zij vertelt iets over:

  • De werking van het medicijn;
  • Hoe het medicijn moet worden gebruikt en de dosering;
  • Mogelijke bijwerkingen;
  • Meer eetlust.
  • Eventuele andere bijzonderheden, adviezen of waarschuwingen;
  • Eventuele wisselwerkingen met andere medicijnen die u gebruikt.

Op de rekening van uw zorgverzekeraar ziet u:

  • De kosten van het medicijn zelf;
  • De kosten voor de apotheekzorg (Terhandstelling en begeleidingsgesprek nieuw medicijn).

De precieze kosten verschillen per verzekeraar en vallen meestal onder uw eigen risico. Neem voor vragen over de kosten contact op met de klantenservice van uw zorgverzekeraar.

Het maakt niet uit of u dure of goedkope medicijnen krijgt. De apotheker ontvangt een vast bedrag. Niet voor de pillen. Maar voor de zorg die hij levert. Zo krijgt u onafhankelijk advies.

Bron: apotheek.nl